Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Čierny piatok

Dátum: 27.11.2020
Autor: Technické služby mesta Svidník
Čierny piatok

Black friday - čierny piatok

Očakáva sa, že Black Friday a Cyber Monday aj tento rok zarobia obchodom po celom svete miliardy eur. Čo to však v realite znamená? Viac nákupov = viac odpadu. A to je problém pre našu planétu. 

Za posledné roky sa nám aj na Slovensku rozšíril “nešvár” známy, ako Black Friday. Najnovšie štatistiky hovoria, že 94 % Slovákov vie, čo je Black Friday, a takmer 38 % sa plánuje tento rok zúčastniť Black Friday nákupov.

Treba si však uvedomiť, že veľká časť nákupov je motivovaná zníženými cenami a je impulzívna. Dokonca sa často jedná o elektroniku, ktorú máme funkčnú doma (napríklad o dva roky novší televízor). Odpad preto nevzniká iba z obalov, ale aj vyhadzovaním starých produktov, ktoré nám nahradili nové, zakúpené počas zliav.

Black Friday a dopad na odpad

Rozumieme, že väčšina ľudí nakupujúca počas Black Friday premýšľa hlavne nad vianočnými darčekmi a chce ušetriť, kde sa dá. Medzi najpopulárnejšie produkty prirodzene patrí oblečenie a elektronika. Nakupovanie týchto produktov impulzívne vedie ročne k vysokým percentám aj v odpade. Napríklad v roku 2016 sa na svete vyhodilo vyše 44 miliónov metrických ton elektronického odpadu. Aby toho nebolo málo, takmer 20 % odpadovej vody ročne sa vyprodukuje “vďaka” fashion priemyslu.

O fast fashion a nepotrebnej elektronike, asi nemusíme hovoriť viac, ale na 7. mieste sú napríklad hračky pre deti, ktoré sú častokrát vyrobené z lacných plastov, ktoré sú nerecyklovateľné a dokonca sú aj zabalené v nekvalitných obaloch. Keďže tieto nákupy súvisia s Vianocami, aj v tomto smere vieme podniknúť kroky na zníženie odpadu. Mali by sme sa zamyslieť nad odpadom vzniknutým aj počas vianočného obdobia a nekupovať darčeky nasilu, kupovať priveľa darčekov, a pod. Domácnosť počas obdobia od Black Friday, po Vianoce a Nový rok vyprodukuje o 25 % viac odpadu, ako priemerne počas roka.

Doprava a neudržateľné balenie objednávok

Keďže väčšinu nákupov počas Black Friday robia ľudia na e-shopoch, značne sa zvyšujú objednávky, ktoré vykonávajú zásielkové spoločnosti. Väčšina týchto spoločností balí objednávky neudržateľne. Podľa reportu DS Smith3 v Británií, až 60 % e-commerce objednávok je zabalených so štvrtinou krabice prázdnou, prípadne používajú polystyrénové a plastové výplne. To spôsobuje, že do dodávok sa nezmestí toľko objednávok, doprava sa navyšuje a do vzduchu sa dostávajú výfukové plyny, ktoré zvyšujú znečistenie životného prostredia. Tieto praktiky síce pomáhajú udržať tovar nepoškodený, avšak nie je to potrebné robiť úplne pri všetkých objednávkach. 

Čo môže urobiť každý z nás?

Mali by sme si viac uvedomovať dopad našich nákupov. Nakoľko nový produkt využijeme, či ho naozaj potrebujeme, prípadne, či si ho vieme kúpiť z druhej ruky. Keď už si aj produkt kúpime, použité obaly skúsme čo najlepšie vytriediť, aby sa dali zrecyklovať. Ak sme si napríklad kúpili nový televízor, starý nefunkčný odvezme na zberný dvor, prípadne, ak nám ostal funkčný, môžeme ho darovať, alebo predať. 

(Zdroj: www.zemmito.sk)

 

Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil. Ak ste neodsúhlasili Cookies, komentáre sa nemôžu zobrazovať.